Tips, Trick, Mengatasi Masalah Komputer, Membina Website & Programming

Disable Auto Update Windows 7

Semalam aku pergi kedai komputer nak cari sebuah laptop untuk kawan aku. Aku usha punya usha, ingat nak ambil laptop yang tak ada Operating System(OS). Sebabnya aku boleh installkan untuk laptop baru tu. Harga pun dapat kurang dua ratus kalau angkat laptop kosong je. Tokey kedai tu pun habaq kat member aku awal-awal. Depa cakap "Kalau U ambil laptop kosong, then u install windows pirate. Nanti lama-lama laptop akan lembap.. Sebulan lepas tu nanti you kena format. Sekali format dah RM50 maa"...

Dari masalah dekat atas, ikut pengalaman dan kemungkinan bagi aku, punca sebab Windows pirate lembap sebab user selalu update Windows... Notis untuk penguna Windows Pirate "Anda diharamkan update windows".. Bukan dose kalau update.. Nak update tak ada boleh.. Tetapi nanti ada kemungkinan masalah komputer lembap akan muncul.. User boleh je disable kan autoupdate.. Meh sini aku ajar. Tapi aku ajar  untuk Windows 7 je la eh.. Windows XP aku tak ada.. Hehe...

Mula-mula sekali korang pergi pada button "Start.."
 //atau//


Seterusnya korang cari control panel dan "KLIK"



Satu tertingkap akan keluar nanti. Setting "View by : Category". Untuk mudahkan kerja untuk mencari.. Dan "KLIK" "System and Security".


Seterusnya cari list nama dia "Windows Update" dan "KLIK"


#1 Kalau keluar macam ni.. Maknanya Windows Update dah disable. Jangan pulak tangan gatal-gatal tekan "Install now". Kalau nak check balik betul ke tak.. Pilih "Change settings" pada side list tu...


#2 Pada important updates. Kalau pilihan dia "Install Updates automatically(recommended)", tukar kan kepada "Never checl for updates (not recommended)"..

Sebelum
Selepas

Dah selesai semua. Klik "OK"...

Selesai...

Harap dapat membantu ye... 


0 comments: