Tips, Trick, Mengatasi Masalah Komputer, Membina Website & Programming

Masalah Blue Screen Pada Komputer

Bluescreen Terjadi jika memory RAM anda sudah penuh

“Bluescreen” akan muncul ketika memory RAM komputer atau laptop tidak mampu menampung jumlah proses yang aktif dalam sistem operasi windows. Kadang kala ada pemasangan Hardware baru yang tidak tepat/sesuai dengan spesifikasi komputer atau laptop.





Antara contoh code pada blue screen dan cara menanganinya :

1. IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (0X0000000A) Ini merupakan biangnya biangkerok pada BSOD. Kenapa? Kerana umumnya pada BSOD, mesej ini yang paling seringmuncul. Mesej ralat ini disebabkan umumnya kerena ada ketidakserasian driveryang dipasang di dalam komputer. Senarai Penyebab:? Masalah driver yang bentrok atau tidaksesuai? Masalah Video Card, hal ini termasuk video card yang di overclock melebihibatas atau Anda baru berganti Video card dan anda belum menguninstall driver Videocard lama dari chipset berbeza? Masalah Audio Card, meliputi kesalahan konfigurasiatau bug dalam driver sound card

2. NTFS_FILE_SYSTEM atau FAT_FILE_SYSTEM (0x00000024) atau(0X00000023) Nah, mesej ini sekurang-kurangnya sudah sedikit "nyambung" memberikangambaran di mana kerosakan berada, iaitu ada di partisi atau filesystemnya tetapi bukandi harddisknya. Kita boleh melakukan pemeriksaan dengan memeriksa kabel SATA atauPATA atau bisa mengecek partisi dengan tool chkdsk.

3. UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F) Apabila anda mendapatkanmesej seperti ini, dapat disebabkan karena:? Overclock Hardware yang berlebihan?

Komponen komputer yang kepanasan? BIOS yang korup? Memory dan CPU yang cacat4. DATA_BUS_ERROR Mesej ini disebabkan kerana adanya kemungkinan bahawamemory atau slot memory di motherboard rosak.

5. PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA Disebabkan kerana adanya kerosakanhardware, termasuk memory utama, memory video card, atau memory di processor (L2Cache)6. INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE Disebabkan kerana adanya kesalahan dalamtatarajah jumper harddisk yang salah, virus boot sector, driver IDE controller yangsalah, atau kesalahan driver chipset.

7. VIDEO_DRIVER_INIT_FAILURE Kesalahan terjadi pada instalasi driver videocard yang kurang sempurna, restart pada saat pemasangan atau juga boleh berlaku keranakesalahan dalam pemasangan driver.

8. BAD_POOL_CALLER Kesalahan ini boleh berlaku kerana kesalahan atau driver yangtidak serasi. Sering terjadi saat melakukan pemasangan XP dari upgrade, atau bukandari pemasangan baru.

9. PEN_LIST_CORRUPT Mesej ini disebabkan kerana adanya kerosakan RAM

10. MACHINE_CHECK_EXCEPTION Disebabkan oleh cacatnya CPU, atau yang dioverclock secara agresif, serta power supply yang kekurangan daya atau rosak.

0 comments: